tiistai 2. huhtikuuta 2013

29.3.2013. Perjantai. Alistava ja vapauttava katse.


Blogitekstit luettavissa myös täältä pdf-tiedostoina.


            ihminen voi sekoittaa rakkaudet
            universaalin ja yksityisen

            Pia Ronkainen


Sini ja Josefiina valmistelevat esitystään Teatteri Siperian salissa. Me muut Homo Empathicus -opiskelijat olemme kokoontuneet lämpiön aulaan odottamaan saliin pääsyä ja juttelemaan mukavia.  Sitten keskuuteemme astuu yllättäen poikkeuksellisen päättäväisesti käyttäytyvä mies. Nopean olan yli vilkaisun perusteella hän antaa poliisimaisen vaikutelman. Huomaan, että mies esittää poliisia. Huomaan myös, että hän esittää aggressiivista ihmistä. Yhteen laskettuina huomiot kertovat, että mies ei ole poliisi. Vaikka poliisi olisikin aggressiivinen, niin hän ei koskaan esitä aggressiivista,  ei meidän maassamme, ei nykyään, eikä ainakaan meille valkoihoisille. Mies sanoo kuuluvalla äänellä, että tänne on soitettu poliisi ja vaatii Mikkoa sanomaan nimensä. Mikko vastaa: "Mikko Bredenberg". Mikon ja tuntemattoman välille virittyy vahva draamallinen jännite.

Ajattelen, että on aivan selvää, mistä tässä on kyse. Mikko on järjestänyt illalle oivallisen intron. Alkutapahtuma on erittäin kiinnostava, koska siinä ilmenee alusta asti joitakin odottamattoman omituisia piirteitä. Poliisia näyttelevästä miehestä aistii jostakin syystä heti, että hän ei ole päättänyt etukäteen esityksensä pituutta. Vaikuttaa siltä, että hän on valmistellut pitkään jatkuvan, toistoihin perustuvan rähjäyksen, johon liittyy varuilleen panoa ja yllätysten mahdollisuudella pelottelua.

Sitten Mikko kävelee suoraan miehen eteen. Minun mielestäni hän tekee sen liian aikaisin. Hän sanoo miehelle, että sinä olet humalassa. Se on minusta yllättävä, mutta jotenkin liian helppoon suuntaan vievä repliikki. Tilannetta olisi pitänyt ensin kehitellä välimatkan päästä ja lähestymisen hetkeä ja dialogin avausta olisi pitänyt ajatella huolellisemmin.  Mikko käyttäytyy aivan kuin haluaisi lopettaa koko esityksen siihen paikkaan ja ajaa esiintyjän ulos talosta.

Sitten Mikko ajaa miehen ulos. Hän käskee tätä lähtemään. Iso ja vahva mies tahtoo ehdottomasti jäädä, mutta on yllätykseksi itselleen muutaman sekunnin päästä tuulikaapissa kahdestaan Mikon kanssa. Mikko vetää oven perässään kiinni. Me katsomoksi muuttuneeseen lämpiöaulaan jääneet emme kuule emmekä näe seuraavia kohtauksia. Ne esitetään meille eeppisenä teatterina, kun Mikko palaa hetken kuluttua keskuuteemme ja kertoo tapahtumien jatkosta. Hän johdatti miehen tuulikaapista ulos, sulki taas oven perässään ja joutui käsikähmään. Voimakas mies onnistui repimään vaatteita, mutta ei aiheuttanut fyysisiä vammoja. Mikko sai käyttää miehestä vapautumiseen kaiken taitonsa. Hän näytti miten irrottautuminen tapahtui. Se oli kaunis budo-tekniikka, hyvin joustavan ja tehokkaan näköinen. Sittemmin poliisi, siis "oikea" poliisi tuli paikalla sattumalta (poliisilaitos sijaitsee Siperian naapurissa). Poliisit kertoivat, että meille esiintyneen miehen nimi on Pekka Ala-Poliisi (nimi tässä muutettu).

Epänormaalisti käyttäytynyt valepoliisi Pekka vietiin väkisin pois. Me normaalin yhteiskunnan jäsenet siirryimme eteisestä salin puolelle. Näyttämön eteen projisoitu teksti kertoi siellä muun muassa siitä, miten (luultavasti Jussi) Parviaisen katse tunkeutuu naisen sisään (ks. ja vrt. Saisio 2005).

Nainen näyttelee

Josefiinan ja Sinin tekemän näytelmän aiheena oli katseen kohteena oleminen. He tarkastelevat teemansa kautta teatterin alistavia ja vapauttavia vaikutuksia.

Prologina toimi teatteriharjoituksista kertova esitys, jossa Sini näytteli näyttelijää ja Jose ohjaajaa. Ohjaaja istui korkeahkolla jakkaralla valojen takana. Näyttelijä näytteli lattiatasolla voimakkaasti suoraan edestä valaistuna. Se on klassinen kuulusteluasetelma. Näyttelijän esittämä teksti kertoi avautumisesta, avoinna olemisesta ja sulkeutumisesta. Hän esitti avaintekstin moneen kertaan, aina ohjaajan keksimiä variaatioita noudattaen tai hänen kehittelemiään suoranaisia kokeita kokeillen.

Esittäjät kertoivat loppukeskustelusta, että eivät olleet suunnitelleet alun ohjausjaksoa tarkasti etukäteen. Minä hämmästelin spontaanisuutta. Sanoin, että prologi oli "hirmu hyvä".  Mikko pyysi minua tarkentamaan kantaani, mutta en keksinyt siltä istumalta kovin koherentteja täsmennyslausekkeita.

Esityksessä oli sellaisia hirmu hyviä ja kauniita puolia, joita on yön yli nukkumisen jälkeenkin vaikea muotoilla täsmällisesti. Esimerkiksi katseen kohteeksi asettautumista esittävän ja samalla katseen kohteeksi asettuvan Sinin alttiiksi asettuvassa ja katsojaa altistavassa äänessä kuului jotakin, tuota noin, hirmu hyvää.

Joitakin muita intron hyviä aspekteja on hieman helpompi nimetä. Niitä ovat tarkoituksenmukaisuus ja tarkoituksen kannalta funktionaalinen vivahteikkuus.

Esityksen dynamiikka ei noudattanut edellisten torstaitten energiapallo- tai luottamuslähikontaktiharjoitteita kovin havainnollisesti tai ainakaan niitä alleviivaavasti. Sivumennen sanoen viime viikonloppuna Telakalla ja Tukkateatterissa näkemäni esitykset tuntuivat minusta suoremmalta jatkolta energiapalloilulle kuin Teatteri Siperiassa esitetty Homo Empathicus katseen kohteena -näytelmä.

Tukkateatterin Frida Kahlo -näytelmässä (Sunnuntai-illan unelmia) esiintyvien sivuhenkilöiden Lev Trotski (Leila Väisänen) ja David Siqueiros (Anu Rantanen) vatsojen väliin olisi aivan hyvin voinut laittaa HE -kepin. Se olisi pysynyt paikoillaan, kun vihamieliset roolihahmot kyttäilivät kaamean koomisesti toisiaan. Siqueiros tehtiin tosikkomaiseksi, katkeraksi ja sulkeutuneeksi tyypiksi. Niinpä Rantanen sananmukaisesti sulki kehoaan. Trotskin annettiin olla hieman avautuvampi, joten Väisänen puolestaan availi vartaloaan. Näytelmä oli kokonaisuudessaan hyväntuulisesti feministinen tragikomedia, jossa merkkimiesten merkittävyys ja merkillisyys myönnettiin ja asetettiin samoin tein melkein kuin ohimennen huvittavaan valoon.  Näyttelijöiden keskinäinen, katsomossa fyysisesti aistittava luottamus teki roolihahmojen välisestä poliittisesta epäluottamuksesta värikästä ja vahvaa.

Josen ja Sinin HE -esityksessä näyttelijöiden luottamuksesta kasvava roolihahmojen epäluottamus oli ohuempaa ja vivahteikkaampaa. Josen tekemä ohjaaja oli maltillinen, kärsivällinen, melkeinpä kohtelias. Jotkut hänen eleistään olivat muodollisesti tulkittavissa jopa luottamusta lisääviksi. Kaiken kaikkiaan Sinin esittämä ohjaaja ohjasi sillä tavalla ja niillä vivahteilla kuin ohjaaja varmaankin joskus ohjaa harjoitusta, siis aivan normaalisti.

Sinin ja Josen introjakso näytti lyhyesti ja selvästi, että normaalius voi olla ja usein myös on julmaa.  Normaalielämä on usein mukavaa juuri siksi, että se on normaalia, mutta Sinin ja Josen näytelmä näytti, että se on samalla jotakin sellaista, josta pitää ja josta voi vapautua. Normaalin yhteiskunnan normaaliuden laatua voi myös muuttaa. Se käy päinsä ainoastaan teatterissa tai jollakin muulla tavalla nimetyssä teatterinomaisessa julkisuuden instanssissa, jossa kulloinkin vallitseva normaalius otetaan tavalla tai toisella esiin. Homo Empathicus otti eilen esiin katseen kohteena olemisen kautta ensin seksuaalisuuden ja sukupuolten teatterillisten suhteiden kysymyksiä ja sitten esityksen ja yleisön suhteen perusongelmia.


Mies katsoo

Malin Gustavsson (2013, 19) sanoo, että miehistä ja naisista luodut sukupuolimielikuvat vaikuttavat monin tavoin siihen, mitä teatterintekijät ajattelevat itsestään, kollegoistaan - ja yleisöstään (ajatusviiva Gustavssonin). Gustavsson (ema., 25) kirjoittaa ruotsalaisen näyttämötasa-arvokomitean mietintöön viitaten, että seksuaalisuuden korostamisessa sinänsä ei ole mitään negatiivista. Näyttämötaiteen pitääkin ottaa esiin sukupuolisuutta;  ongelmia syntyy vasta sitten, kun seksuaalistuminen loukkaa taiteilijan yksityistä tai ammatillista koskemattomuutta.

Koskettamisen ja koskemattomuuden, aukinaisuuden ja sulkeutumisen dialektiikka lähti avautumaan (hm) Sinin ja Josen näytelmässä koskettamisesta ja avonaisuudesta päin. Ohjaaja-Jose halusi pukeutua silkkialusvaatteisiin ja vietellä (siis nimenomaan "vietellä", ei "iskeä") miehen. Näyttelijä-Sini oli ollut alunperin auki, mutta hänet oli suljettu. Molemmat näyttämön naishahmot myös halusivat olla katseen kohteina ja auki. He haluaisivat myös sulkea itse itsenä silloin kun haluavat ja niiltä osin kuin haluavat. Avautuminen ja sulkeutuminen eivät ole sinänsä välttämättä suoraan sukupuolisuuteen liittyviä tapahtumia vaan kuuluvat elossa olemisen kaikkiin puoliin. Eilisessä HE-illassa kuitenkin jo pelkkä Parviaisen tuimaan toljotukseen viittaaminen teki katseen alle joutumisesta sukupuolikysymyksen.

Gustavsson (emt., 23) esittää tietoja teattereiden johtajiston sukupuolijakaumista. 80% isojen valtionaputeattereiden johtajista on miehiä. Teatteri Siperialla ei ole tässä suhteessa häpeämistä, sillä sen johtajista lähes 67% on naisia. Myös He -istuntojen sukupuolijakauma on kiinnostava. Miehiä oli eilen paikalla täsmälleen kaksi, Mikko ja minä. Jussi ja Kari olivat pääsiäislomalla. Sini ja Jose hoitivat naisina erikoistehtävää, joka on kiertävä. Paikalla olleista sattumalta vain Mikolla ja minulla on pysyvä erityisrooli. Mikko on opettaja ja projektin johtaja. Minä olen kriitikko - ja kriitikkona miehisen katseen ammattilainen.

Mikko esitti kauhunsekaisen huolensa siitä, että myös hänellä voi opettajana ja ohjaajana toimiessaan olla miehinen katse. Minusta huoli on periaatteessa aiheellinen. "Miehinen katse" ja sitä koskevat oletukset ja odotukset ovat yhteiskunnallisesti määräytyviä asioita. Miehinen katse voi näin ollen tuijottaa teatteri-ihmisten silmissä ikään kuin instituution omalla voimalla, vaikka teatterin miehet käyttäytyisivätkin yksilöinä hyvin.

Kukaan ei muistaakseni rientänyt torjumaan Mikon arvailuja. Kaikille oli muutenkin selvää, että Mikko katselee tahdikkaasti, hänellä ei ole pahaa silmää.

Sini ja Jose kertoivat henkilökohtaisia kokemuksiaan siitä, miten teatteri, ja teatterissa nimenomaan tuntemattoman yleisön katseiden eteen asettuminen, voi olla myös vapauttava kokemus. Näin on, jos näyttelijällä on syytä ajatella, että yleisöllä ei ole lavan ihmisiin henkilökohtaisesti kohdistuvia intressejä. Jos teatterin yleisösuhdetta verrattaisiin psykoterapiaan, niin yleisö toimii psykologina ja esiintyvä näyttelijäkunta toimii kriisejään vapaaehtoisesti purkavana potilaana.

Jose ja Sini olivat yleisöjä ajatellessaan päättäneen huomauttaa myös siitä, että yleisön luonne ei pysy aina välttämättä onnekkaan intressittömänä intrigittömänä. He olivat koonneet nettikeskusteluista valikoiman näyttelijöiden (noiden lapsensa hylkäävien lumppujen) yksityiselämään porautuvia karmeita kommentteja. Ne olivat huolestuttavia, sillä jos yleisön patologisoituminen on mahdollista internetissä, niin yleisön sairasta käyttäytymistä voi alkaa ilmetä  muuallakin.


Puu vihannoi

Pekan (nimi muutettu, nimi muutettu!!) esiintyminen valaisi patologioiden ja normaalisuksien suhdetta teatteriin niin suurenmoisesti, että insidenssin sattumanvaraisuus tuntuu minusta vieläkin melkein uskomattomalta. Pekan vierailu oli teatterin alkutapahtuma. Yhteiskunta Itse kävi näyttelemässä patologioitaan meille normaali-ihmisille.

Jo pelkästään se, että Pekka esiintyi poliisina, viritteli mieleen teatterin perustehtäviä. Kuten tunnettua, kreikan sana "polis" tarkoitti muinaisten kreikkalaisten kaupunkivaltiota eli heidän yhteiskuntaansa. Jos sana "poliisi" siis haluttaisiin kääntää klassisessa hengessä, niin hyvä suomalainen vastine olisi "yhteiskundi".  Myös se, että Pekka vaati Mikkoa sanomaan nimensä oli klassinen veto. Nimeltä kutsuminenhan on se akti, jossa konkreetteja ihmisiä litistetään Louis Althusserin (1984) tarkkanäköisen havainnon mukaisesti ideologian alamaisiksi.

Minusta ei ollut mikään ihme, että Pekka esiintyi juuri poliisina. Hänen poliisina esiintymiselleen oli epäilemättä olemassa syy. En tarkoita kausaalista syytä, joka olisi aiheuttanut Pekan toiminnan, vaan yhteiskunnassa ilmenevää seikkaa, joka inspiroi Pekkaa, kun hän päätti vapaasta tahdostaan ja omalla vastuullaan tehdä poliisiperformanssin Siperiaan. Esityksen motiivi ja varsinkin esityksen tapa kertovat epäilemättä jotakin kiinnostavaa siitä yhteiskunnasta, jossa me normaalit ihmiset elämme ja jolle Pekka esiintyi. Tunsin hämärästi, että ymmärrän Pekkaa jollakin tavalla ja yritin epämääräisen ärtyneesti torjua tätä ymmärtämystäni. Pekan esityksen aiheuttamat tunnetilat kehittyivät klassisilla linjoilla: myötätunnon ja kauhunsekaisen pelon myötä me saavutimme Pekan esityksen yleisönä noiden tunnetilojen puhdistumisen helpottuneeksi huvittuneisuudeksi.

Pekka pakottaa minut kertaamaan lyhyesti Jean-Jacques Rousseaun ajatuksen teatterin, minuuden ja yhteiskunnan suhteesta. Kertaus on tarpeen, koska Rousseau vie yhden suuren puun alle seuraavat tapahtumat: 1) yhteiskunnan synty, 2) kritiikin synty, 3) minuuden synty, 4) metafysiikan synty, 5) eriarvoisuuden synty sekä kaikkiin näihin liittyen 6) Parviaisen katseen synty. Listan lyhyt läpi käyminen on tässä vaiheessa välttämätöntä siksi, että jokainen kuudesta kohdasta perustelee teatterin tehtäviä. Kaikki kohdat perustelevat yhdessä ja erikseen sitä, että teatterin on oltava fyysistä, oman fyysisyytensä tuntevaa ja fyysisyytensä laatua kehittävää teatteria.

Aikataulullisista syistä minun on kirjoitettava ulkomuistista, kirjaan katsomatta. Menetelmä antaa minulle myös mahdollisuuden pistää väliin omiani liikoja miettimättä. Rousseaun ajatukset kulkevat sopivasti täydentäen suunnilleen näin:

Suuren Puun läheisyydessä asui ihmisiä, jotka hoitivat toimeentulon huoliaan ja viettivät varsin runsasta vapaa-aikaa. Silloin tällöin sattui, että joku heistä irrottautui muista, astui suuren puun alla näiden eteen ja alkoi esiintyä.

"Suuri Puu" on tässä kertomuksessa aina mainittava, sillä teatteria ei tehty missä tahansa ja miten hyvänsä.  Teatterista tuli yhteiskuntaa ja muutamia muita tärkeitä asioita synnyttävä voima vasta sitten, kun sen esiintymispaikoille ja -tavoille oli annettu merkityksiä, jotka rajasivat esitystapahtumat yhteisön normaalin elämänmenon ulkopuolelle.

Myös näyttelijä rajautuu esiintymisensä ajaksi normaalin elämän ulkopuolelle. Esimerkiksi Pekka ei ollut esityksensä aikana yhteiskunnan normaali jäsen. Pekka väitti Siperian eteisessä olevansa poliisi, vaikka ei ollut poliisi. Suuren puun alla joku saattoi esimerkiksi väittää olevansa mammutti, vaikka ei ollut mammutti.

Rousseaulaismaisessa katsannossa yhteiskuntaa ei ole ilman tällaisia hullutteluja olemassakaan. Ihmiset voivat kyllä tehdä toisiaan sitovia suunnitelmia ja hoitaa muita yhteisiä asioitaan ilman teatteriakin, mutta kokonainen yhteiskunta, eli se sinänsä fiktiivinen instanssi, josta voidaan puhua ja josta puhuttaessa kaiken yhteiselämän mielekkyyttä voidaan miettiä, syntyy vasta, kun joku astuu ulkopuoliseen asemaan ja esittelee siellä sen yhteisön, josta on itse hetkeksi poistunut. Yhteiskunta on esiin otettu yhteisö.

Yhteiskunnan synty on samalla kritiikin synty. Vaikkapa mammuttia tai poliisia esittävä, epänormaalissa tilassa toimivia ihminen ottaa esiin parhaansa mukaan mieluummin muita ihmisiä kiinnostavia kuin heitä kiinnostamattomia asioita. Asiat ovat kiinnostavia silloin, kun niiden muuttamiseen tai ennalta säilyttämiseen on olemassa intressejä, eli toisin sanoen silloin, kun ne ovat krisis-tilassa, kun niiden pätevyyttä on syytä koetella. Kun teatteri, tai jollakin muulla nimellä kutsuttu teatterinomainen instituutio, luo yhteiskunnan ja tekee siitä esiintymiskelpoisen, sen toiminta on silkkaa kritiikkiä, yhteiskunnan esiin ottamista arviointia varten. Tämä koskee maailman vähäpätöisintä puskateatteriakin. Se ottaa tarkasteltavaksi ne kanssakäymisen muodot, jotka muulloin sujuvat ikään kuin luonnostaan.

Yhteiskunnan synty ja kritiikin synty eivät olleet Suuren Puun alla ollenkaan vakavia asioita. Lempi leiskui, laulu raikui ja tanssi tömisi. Esiintyjät alkoivat ennen pitkää kerätä itselleen hyvin ansaitsemaansa arvovaltaa ja suosiota. Komea ja taitava esiintyminen sai ymmärrettävästi enemmän suosiota kuin ruma tai kömpelö. Ihmiset alkoivat arvioida esityksiä ja laittaa toisiaan niiden perusteella paremmuusjärjestykseen. Tässä kritiikissä syntyi minuus ja muutamia perustavanlaatuisesti vääriä ajatuksia.

Suuren Puun alla esiintyvät taiteilijat ja kriitikot eivät muistaneet pitäytyä arvioissaan ja itsearvioissaan pelkästään esityksiin, vaan he alkoivat arvostella niiden lisäksi ja lopulta joskus niiden asemesta niitä ihmisiä, jotka olivat esityksen esittäneet. Arvioinnin kohde siirtyi fyysisestä esitystapahtumasta fyysiseen ihmiseen ja fyysisestä ihmisestä johonkin sellaiseen entiteettiin, jonka oletettiin olevan olemassa piilossa ihmisen fyysisen kehon takana tai tämän "sisimmässä". Alettiin toisin sanoen uskoa, että hyvä tai huono fyysinen esitys kertoo esityksen antaneen fyysisen ihmisen takana olevan minuuden hyvyydestä tai huonoudesta.

Se, että fyysisen ihmisen takana uskotaan olevan jotakin muuta kuin samaa arvaamattomalla tavalla organisoitunutta fyysistä ihmistä, on metafysiikkaa. Metafysiikka on kielen sairautta. Melkoinen osa ihmisten tympäisevimmistä toiminnoista perustuu metafysiikkaan.

Suuren Puun tässä vaiheessa antama opetus kuuluu: hyvä teatteri tietää olevansa fyysistä teatteria, huono teatteri metafyysistä. Hyvä teatteri kieltäytyy metafyysisen kielen käyttämisestä. Hyvän teatterin tehtävänä on hävittää yhteiskunnassa vallitsevia metafyysisiä virityksiä ja vapauttaa ihmisiä metafyysisestä minuudesta.

Metafyysisestä minuudesta tuli jo Suuren Puun alla esityksestä riippumaton entiteetti. Sen hyvyys tai huonous voitiin ilmaista myös muilla keinoin kuin laulussa ja tanssissa. Sen jälkeen kun Suuri Puu kaadettiin, on minuuksien paremmuusjärjestyksiä ratkottu rahan tai jonkin muun määrällisen mittarin avulla.

Minuuden huono puoli on siinä, että  se pyrkii hävittämään ihmisten väliset laatuerot. Kun ihmisiä laitetaan paremmuusjärjestykseen, niin on oltava olemassa kaikille yhteinen vertailuasteikko, jolle heidät asetetaan. Ja jos on olemassa mitä tärkeimmässä asiassa käytettävä yhteinen asteikko, niin silloin ihmiset ovat mitä tärkeimmässä suhteessa (tässä tapauksessa siis minuutensa suhteen) samanlaisia. Eriarvoistamisen tuloksena on yleinen, yhtäläinen ja fundamentaalinen samanlaistuminen. Kaikki kilpailevat keskenään ja polkevat toisiaan samalla ulottuvuudella ja ulottuvuuden yhteisyyden takia lopulta myös samalla tavalla.

Minuuden hyvä puoli on siinä, että sitä ei ole fyysisen kehon sisällä tai takana tai mitenkään muutenkaan siitä erillisenä entiteettinä olemassakaan. Sisätila meille sen sijaan on ja empatia alkaa oman sisätilan ymmärtämisestä, niin kuin Leea Klemola asian ilmaisee (ks. Saisio 2005,92). Sisätilaan ei sen sijaan nähdä. Parviaisen pahaa tekevä katse voi syntyä vain siellä, missä katsojan ja katsottavan välillä vallitsee yhteinen metafyysiseen uskomus kehontakaisen minän olemassaolosta. Metafyysiset uskomukset ovat mahdollisia vain metafyysistä kieltä käyttävissä kielipeliyhteisöissä. Mutta ei Parviainen mitään minuutta nähnyt. Mahdollisesti hän ajatteli naisoppilaansa peppua. Tai mistäpä me tiedämme, mitä hän ajatteli. Kunhan töllötti.


Kriitikko ihailee

Sini ja Jose panivat minut ajattelemaan, että teatteriesityksessä voidaan yhä lähteä turvallisesti siitä oletuksesta, että salissa istuvat mahdollisesti hyvinkin intressoituneet ihmiset muodostavat yhdessä neutraalin, intrigittömän ja intressittömän yleisön. Josen ja Sinin lainaamat nettikirjoittajat eivät ole tavanomaista yleisöä, vaan eräänlaisia kriitikkoja. Kriitikot puolestaan ovat tietyssä mielessä yleisön edustajia. Yleisön patologia saattaa siis olla olemassa, mutta ainakin toistaiseksi se lienee vain kritiikin patologiaa. Siinäkin ajatuksessa oli synkähköjä sävyjä ja se sai minut miettimään kriitikon työtä, jota pidän monessa suhteessa arveluttavana ammattina.

Henkilökohtaiset, yksityiselämään menevät loukkaukset ovat toiseksi pahinta, mitä kriitikko voi tehdä.

Pahinta, mitä kriitikko voi tehdä, on tukea tavalla tai toisella taideteosten arvon määrällistä mittaamista. Tämä asia on ollut pari vuotta kipeästi mielessäni, kun Pirkanmaan maakuntakirjastoon asetettu verkkokirjasto pyytää lainaajia pisteyttämään kirjoja. Tähän tapaan se voi käydä: Dostojevski 3 pistettä, Sofi Oksanen 4 pistettä - ja lopulta voittaja, Björn Wahlroos, täydet 5 pistettä!. Kirjasto häpäisee kulttuuria rivosti.

Teatterikriitikon tehtävänä on tarkastella paremmuusasteikkojen asemesta mittaamattomia laatueroja ja herättää kiinnostusta teatteria kohtaan. Kiinnostus ei herää pelkällä tuoteselosteella, joten parasta on, että kriitikko tekee kritiikistään oman itsenäisen teoksen. Kritiikki toisin sanoen jatkaa sitä yhteiskunnan luomista ja esille ottamista, jonka teatteriesitys on pannut alulle.

Kriitikki lähtee liikkeelle siitä, mitä kriitikko on nähnyt ja kokenut. Sitten kriitikko kertoo assosiaatioistaan, eli kontekstoi näkemäänsä ja kokemaansa. Kolmanneksi hän kertoo, mitä tykkäsi näkemästään ja kokemastaan sekä omista kontekstoinneistaan.

Kritiikin ongelmat liittyvät kohteina olevien taiteellisten tekojen, niitä tekevien ihmisten ja valitettavasti myös heidän minuuksiensa suhteisiin. Kirjoitan muutamassa tunnissa tai joskus muutamassa minuutissa työstä, jota teatterin työryhmä on harjoitellut muutamia kuukausia. Puutun näin kepeästi sellaiseen asiaan, joka on teatterintekijälle mitä tärkeintä, nimittäin hänen ammattitaitonsa tuotteeseen.

Arveluttavassa tehtävässäni olen pitänyt periaatteenani kirjoittaa näyttelijän suorituksista vain siinä esityksessä, josta kulloinkin kirjoitan. Olen joskus huomaamattani lipsunut tästä periaatteesta. Pahimmillaan on käynyt niin, että olen laatinut ja vilautellut suoranaisia ammattitaitoelämäkertoja eivätkä ne edes ole aina olleet kokonaisuudessaan myönteisiä. Nolo juttu.

Tärkein kritiikin varoraja kulkee universaalisti kaikille kuuluvan valmiin esityksen ja sen  tekijänä toimineen yksityisen ihmisen välillä. Ammattityötä voi arvioida, kun kerran ihminen on valinnut ammatin, jossa työn tuotteen joutuminen arvioitavaksi kuuluu asiaan. Ihmistä itseään sen sijaan ei pidä mennä arvioimaan, sillä arvion kohteeksi joutunut ihminen ei ole ollut itse päättämässä siitä, heitettiinkö hänen tähän maailmaan vai jätettiinkö heittämättä.

En ole muistanut aina pitää kiinni esityksen ja sen tekijän välisen rajankaan ylittämättömyydestä. Rajanylitykseni ovat kyllä olleet muistaakseni enimmäkseen positiivisia, mutta sellaisina luultavasti kritiikin kohteen kannalta tungettelevia. Näyttämön ihanat naiset saavat minut silloin tällöin herahtamaan erotiikan ylistykseen, joka ei rajoitu puheena olevan näytelmän tapahtumiin eikä edes näyttelijättären siihenastisten töiden kokonaisuuteen, vaan tuon ihanan olennon koko olemassaolon kauneuteen.

Joissakin tapauksissa teoksen ja ihmisen välinen raja voi jäädä jutussa tulkinnanvaraiseksi. Kun kirjoitin äsken HE-blogiin, miten suloinen vauva ja komea amatsoni yhdistyvät MD:n tanssija Anu Castrénissa, niin otin puheeksi yksinomaan hänen ammattityönsä eroottiset sävytykset tanssinäytelmässä Sky Walker. Muissa esityksissä hän on käyttänyt ammattitaitojaan toiselle tavalla. Muta joskus aikaisemmin ylistyslauluni ovat olleet yleistettävissä arvioinnin kohteen kaikkiin tekemisiin, mikä tietysti on ollut tungettelevaa käytöstä ja epätäsmällistä työtä.

Homo Empathicuksessa kriitikon toimeni on ollut jossakin määrin vaikeampaa kuin muualla. Näkemäni ja kokemani hahmottaminen on ollut joskus hankalaa, koska treenit eivät noudata niitä konventioita, joita noudattaen kerron esityksistä tuntemattomalle lukijalleni. Tästä epämääräisyydestä johtuen kontekstoinnin mahdollisuuksia on ollut liikaa. Konventionaalisessa esityksessäkin niitä on aina enemmän kuin voi käyttää, mutta HE on aiheuttanut suoranaisia valinnan vaikeuksia.

Myös HE-esitysten ja harjoitteiden arvioinnissa on omat vaikeutensa. Voin kehua tavanomaisen teatterin esitystä melko hervottomasti, koska en joudu mihinkään tekemisiin esityksen tehneen työryhmän kanssa. Homo Empathicuksessa olen sen sijaan itse koko ajan mukana, joten ylenpalttinen kehu olisi jotenkin kiusallista, vaikka olisikin ansaittua.

Olen tuntenut vasta kahden viime treenin aikana pääseväni sisään HE -pyrkimyksiin. Olen ollut aikaisemmin jotenkin nyrpeä ja varautunut. Se johtui pienemmältä osaltaan siitä, että Mikko käytti avauspuheissaan terminologiaa, joka toi mieleeni yliopistofilosofian kauheita banaliteetteja. Suuremmalta osalta epävarmuuteni johtui siitä, että en hahmottanut, mistä treeneissä on niin sanotusti kysymys. Uskoni projektin onnistumiseen oli apuopettajien ansiota. Ajattelin, että tuollaisia oppilaita voi olla vain erinomaisella pedagogilla, joten kyllä tästä vielä jotakin syntyy. Ja nyt on ruvennut syntymään. Eläköön empatia! Eläköön elämä!

Pertti Julkunen



KIRJALLISUUS:

Althusser, Louis. (1984) Ideologiset valtiokoneistot. Alkuteoksesta Positions suomentaneet Leevi Lehto ja Hannu Sivenius. Jyväskylä: Kansankulttuuri Oy & Osuuskunta Vastapaino.

Gustavsson, Malin. (2013) Johtamalla kohti tasa-arvoa. Teoksessa Korhonen & Pekkala & Salomaa, 19-27.

Korhonen, Satu-Mari & Pekkala, Laura & Salomaa, Maria (toim.). (2013) Näkökulmia tasa-arvoon ja johtajuuteen teatterissa. Tampere: Tampereen yliopisto. Tutkivan teatterityön keskuksen julkaisu. TEKIJÄ - Teattereiden kiertuejärjestelmä - Turnénätverk för Teater -hanke.

Ronkainen, Pia. (2012) Tango. Norderstedt, Saksa: ntamo.

Rousseau, Jean-Jacques. (2000) Tutkielma ihmisten välisen eriarvoisuuden alkuperästä ja perusteista. Suomentanut Ville Keynäs. Jyväskylä: Osuuskunta Vastapaino.

Saisio, Elsa. (2005) Katseen alaiset. Ulkonäkö, identiteetti ja katseenalaisuus naisnäyttelijän näkökulmasta. Vantaa: Werner Söderström Osakeyhtiö.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti